wtorek, 21 września 2010
Cztery pory roku

Zgodnie z zapowiedzią - co nieco z Cypru. W Nea Pafos są wspaniałe mozaiki, spora część z nich w obrębie stanowiska polskiej misji archeologicznej, ale zaczynam od tej, która mnie osobiście spodobała się chyba najbardziej - tzw. Cztery Pory Roku z Domu Dionizosa, który jest w sumie najbliżej polskiego dighouse'u. Mozaiki w tej willi są starsze niż te z polskich wykopalisk; jedna, otoczakowa, pochodzi jeszcze z warstwy hellenistycznej, natomiast większość - wykonana w tzw. opus tesselatum, czyli ze średniej wielkości tesser (przycinanych "kamyczków") z przebudowy domu pod koniec II w. CE. Personifikacje pór roku zidentyfikowano na podstawie atrybutów, natomiast zagadką pozostaje tożsamość postaci w samym środku mozaiki; być może jest to Dionizos, Ajon albo też np. geniusz Roku. Mnie się na pierwszy rzut oka skojarzył z Heliosem, pomimo braku charakterystycznej korony promienistej, ale brak jakichkolwiek atrybutów sprawia, że wszystkie inne próby identyfikacji są również tylko hipotetyczne. W pozostałych panelach przedstawione są sceny rodzajowe, ale zachowała się tylko jedna, przedstawiająca kozę obgryzającą gałęzie.

Cztery pory roku w Domu Dionizosa

Całość mozaiki na tyle, na ile da się ją objąć obiektywem 22 mm (kładka jest za nisko na sensowną perspektywę)

Cztery pory roku w Domu Dionizosa

Niezidentyfikowana postać centralna

Cztery pory roku w Domu Dionizosa

Personifikacja jesieni

Cztery pory roku w Domu Dionizosa

Personifikacja zimy

Tagi: mozaiki
00:53, drakaina , Cypr
Link Komentarze (5) »
niedziela, 10 maja 2009
Cypryjski tygiel
Dowiedziałam się dopiero co, że we wrześniu jadę na ten Cypr, co sobie go urodzinowo życzyłam, więc wracam na moment do jego sztuki, bo przeglądając sobie na dysku katalog ze zdjęciami kolekcji cypryjskiej w British Museum uświadomiłam sobie, jak niewiarygodnym kulturowym tyglem była ta wyspa położona na skrzyżowaniu najważniejszych starożytnych cywilizacji, stanowiąca naturalny przystanek w morskich podróżach. Za kilka miesięcy wrzucę tu zdjęcia zabytków in situ, na razie małe przygotowanie do tego, co mnie tam czeka (choć z innych epok niż hellenizm, z którym będę miała na co dzień do czynienia).
Ofiarnik
Fragment kolosalnego wapiennego posągu przedstawiającego mężczyznę w stroju gteckim ale z cypryjskim uczesaniem i brodą (widoczne wpływy asyryjskie); posąg pochodzi ze świątyni Apollina w Idalionie i być może przedstawia kapłana lub jakąś ważną osobistość. Warsztat cypryjski, ok. 500-480 BCE.
Hathor

 

Wapienny relief z przedstawieniem egipskiej bogini Hathor, identyfikowanej z grecką Afrodytą, której główny ośrodek kultu znajdował się w Pafos na Cyprze. Ok. 500 BCE, pochodzenie ze świątyni Apollina w Idalionie.
Dzbanek

Dwukolorowy dzbanek z motywem ptaka. Warsztat cypryjski, ok. 700 BCE.

 

Łódź

Terakotowy model łodzi. Pasy na burcie mogą być uproszczonym przedstawieniem wioseł, z czego dziesięć służyłoby do napędzania łodzi, jedenaste zaś, przy rufie, do sterowania. Warsztat cypryjski, VII w. BCE.
Wszystkie obiekty znajdują się w British Museum.
O autorze
       Copyright

       

       

        Najlepsze Blogi