niedziela, 21 września 2008
Perły British Museum (2008/7)

Grecy, zwłaszcza w epoce klasycznej, najczęściej wykonywali rzeźby w brązie, rzadziej w marmurze (nie dotyczy to oczywiście rzeźbiarskiej dekoracji budynków, która była kamienna). Większość marmurowych rzeźb greckich to tak naprawdę rzymskie kopie - brązowe oryginały uległy niestety w ogromnej mierze przetopieniu; w dużych ilościach zachowały się drobne brązy. Prezentowany poniżej posąg, który mnie zresztą zachwycił zwłaszcza przepięknym modelunkiem głowy, jest też trochę nietypowy, jest bowiem kopią rzymską wykonaną w brązie. Oryginał późnoklasyczny, kopia z I w. CE.

Posąg młodzieńca Posąg młodzieńca

00:41, drakaina , Grecja
Link Komentarze (2) »
środa, 17 września 2008
Perły British Museum (2008/6)

Grecy, jak wiadomo, z Persami żyli głównie jak pies z kotem - a szkoda. Zwłaszcza że wcale tak nie musiało być, ale wiadomo: ambicje, gierki polityczne, znamy to i dziś. A po prawdzie jońskim Grekom w państwie perskim wcale źle nie było, kobietom zaś na pewno lepiej niż w większości greckich poleis, jako że w Persji Achemenidów kobieta miała własny majątek i mogła nim sama zarządzać: mieć do tego własnych urzędników, jeśli była wystarczająco zamożna, lub też prowadzić własny biznes (sklep, warsztat itp.). Pomimo jednak osławionych wojen z początku V w. stosunki persko-greckie tak naprawdę bywały rozmaite i takież odbicie znajdują w sztuce.

Hydria

Hydria ze sceną walki Greka z Persem. Ten ostatni nosi charakterystyczny strój: rodzaj spodni i skórzane nakrycie głowy, takie przedstawienia znane są również z rzeźby, zwłaszcza z dekoracji architektonicznej świątyń.

Warsztat ateński, 2 połowa IV w. BCE

 Pers

Rhyton w kształcie głowy perskiego wojownika w charakterystycznym nakryciu głowy. Wedle interpretacji surowa, zatroskana (a może nawet przerażona) mina tego nieszczęśnika miała przypominać biesiadnikom o zwycięstwach Aten w wojnach perskich. Scena na szyi naczynia przedstawia damę i perskiego niewolnika.

Warsztat ateński, koniec V w. BCE

Taniec perski

Dla odmiany zupełnie inny obraz, związany raczej z wzajemnym przenikaniem się kultur na drodze pokojowej. Naczynie w kształcie perskiej tancerki z rodzajem tamburynu, w tańcu zwanym oklasma, opisanym przez Ksenofonta, w Grecji prawdopodobnie uprawianym przez hetery.

Warsztat ateński, I połowa IV w. BCE

Tagi: ceramika
11:02, drakaina , Grecja
Link Komentarze (1) »
niedziela, 14 września 2008
Perły British Museum (2008/5)

Polska, jak wiadomo, słynie z pięknego szkła (widziałam je nawet w eleganckim sklepie w Grecji). A tymczasem dwa tysiące lat temu Rzymianie niczym nie ustępowali naszym rzemieślnikom.

Szkło rzymskie
 
II/III w. CE, wyposażenie grobowe z okolic Koblencji, tzw.ornament wężowy
 
Szkło rzymskie
 
III w. CE, znalezisko z okolic Kolonii, wielobarwna ornamentyka wężowa
 
Szkło rzymskie
 
III w. CE, Egipt, symbolika dekoracji związana prawdopodobnie z Nilem
21:10, drakaina , Rzym
Link Komentarze (3) »
piątek, 12 września 2008
Perły British Museum (2008/4)
Znów komplementarnie do Scribere... - wspomniane tam figurki nagadyjskie z kości słoniowej. Moje ulubione. Takie jakby zmarznięte...
 
Figurka nagadyjska Figurka nagadyjska Figurka nagadyjska
 
Nagada I, 4000-3600 BCE
01:33, drakaina , Egipt
Link Komentarze (2) »
wtorek, 09 września 2008
Perły British Museum (2008/3)

Żeby nie było, że całkiem nie doceniam Egiptu - rzeźba z okresu, który osobiście uważam za bodaj najciekawszy (jeśli nie liczyć, oczywiście ptolemejskiego, ale to zupełnie inna sprawa, nie licząc też amarneńskiego, bo to też osobna kwestia) w sztuce tego kraju - tzw. okresu późnego, ostatnich dynastii egipskich i dynastii nubijskich i libijskich, które odcisnęły swoje piętno na egipskim kanonie.

Taharqa

Taharqa

Taharqa

Król Taharqa z XXV, nubijskiej, dynastii (VII w. BCE) i święty byk Amona.

PS. Właśnie się dowiedziałam, że nakręcą film o tym faraonie i zagra go lubiany bardzo przeze mnie Will Smith. Ale tę notkę przygotowałam wcześniej :)

21:17, drakaina , Egipt
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 07 września 2008
Londyńskie Mitreum

Uzupełnienie do wpisu o londyńskiej świątyni Mitry na Scribere... - kilka obiektów znalezionych w ruinach Mitreum. Wszystkie znajdują się w Museum of London. 

Mitreum - Cautopates

Cautopates - jedna z figur ustawionych przy wejściu do świątyni. Cautopates trzyma pochodnię skierowaną w dół, symbolizującą ciemność i śmierć, podczas gdy jego towarzysz, niezachowany Cautes, trzymał pochodnię uniesioną w górę - symbol światła i życia. II/III w.

Mitreum - Sarapis

Głowa Sarapisa,hellenistycznego synkretycznego bóstwa o pochodzeniu egipsko-greckim (główny Serapejon znajdował się w Aleksandrii i był uważany za arcydzieło architektury hellenistycznej), w kulcie i ikonografii łączącego cechy Zeusa, Ozyrysa i Apisa. Nakrycie głowy - kosz z motywem roślinnym zwany modius - nawiązuje do zmartwychwstania Ozyrysa. II/III w.

Mitreum - Minerwa

Głowa Minerwy, rzymskiej odpowiedniczki greckiej Ateny, bogini mądrości i sprawiedliwej wojny.
2 połowa II w.

Mitreum - bóg rzeki

Głowa boga niezidentyfikowanej rzeki. Połowa II w.

W jednej z wcześniejszych notek na Scribere... umieściłam zdjęcie mitraistycznego reliefu wotywnego, odkrytego na terenie City pod koniec XIX w. - można go obejrzeć tutaj (na dole).

piątek, 05 września 2008
Perły British Museum (2008/2)
Niobidzi
 
Rzymski relief przedstawiający Apollina i Artemidę zabijających Niobidów. Italia, I w. BCE
środa, 03 września 2008
Perły British Museum (2008/1)

No cóż, wspomnienia greckie na obu blogach muszą chyba poczekać na mój powrót do Polski - British Museum to jedno z moich ukochanych miejsc na świecie i właśnie wpadłam na pomysł, żeby pokazywać tu podczas pobytu w Anglii jakieś tamtejsze cuda. Głównie te, które odkryję - lub docenię - dopiero w tym roku. Na początek mała kolekcja najbardziej chyba ozdobnych naczyń do picia - rhytonów. Najczęściej kończyły się one głową barana, tu jednak mamy do czynienia z bardziej wyszukaną dekoracją.

Rhyton

Sfinks, warsztat ateński, garncarza Sotadesa, ok. 470-460 BCE

Rhyton

Dionizos, warsztat ateński, ok. 500-490 BCE

Rhyton

Dzik, warsztat ateński, byc może warsztat garncarza Sotadesa, ok. 460 BCE

22:51, drakaina , Grecja
Link Komentarze (2) »
środa, 27 sierpnia 2008
Powakacyjnie

Będzie z tych wakacji więcej, ale na początek obiecana Nike Pajoniosa (ok. 425 BCE).

 Nike Pajoniosa

Nike Pajoniosa

Muzeum Archeologiczne w Olimpii. 

01:26, drakaina , Grecja
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 24 lipca 2008
Zapowiedź wakacji

Czyli mała terakotowa - i krakowska - Nike w stylu słynnej Nike Pajoniosa z ostatniej ćwierci V w., związanej ze zwycięstwem Ateńczyków w bitwie pod Sfakterią w 425 r., w ramach wojny peloponeskiej, skądinąd jednego z najfatalniejszych epizodów w historii antycznej Grecji. Nike Pajoniosa znajduje się w muzeum w Olimpii, gdzie się w tym roku wybieram w ramach wakacyjnego objazdu Peloponezu, w związku z czym pod koniec sierpnia można się tu spodziewać zdjęcia oryginału.

Nike z Muzeum Czartoryskich

Muzeum Czartoryskich, Kraków 

11:32, drakaina , Grecja
Link Komentarze (1) »
niedziela, 13 lipca 2008
Antiquitates Polonicae in memoriam

Pamięci oczywiście prof. Bronisława Geremka. Te naczynia są sporo starsze od tego, czym się zajmował, pochodzą bowiem z neolitu (czyli młodszej epoki kamienia), ale są bardzo piękne i zostały znalezione na terenie Polski, a konkretnie pod krakowską Nową Hutą. Niestety nie jestem w stanie podać bliższego datowania ani miejsca pochodzenia, albowiem ekspozycja w nowohuckim oddziale Muzeum Archeologicznego jest na razie bardzo średnio opisana. W każdym razie są one zapewne z ok. 2000 BCE, czyli tych czasów, kiedy w Mezopotamii już od dość dawna istnieje zaawansowana kultura (a właściwie już tygiel różnych kultur), a pismo znane jest od ponad tysiąca lat, w Egipcie kształtuje się Średnie Państwo, na terenach wysp obecnej Grecji rozwijają się kultury minojska i cykladzka, a na lądzie własnie dochodzi do głosu mykeńska... Nasz rejon geograficzny jest daleko w tyle, tu dopiero rozwija się gospodarka rolnicza, ale wysoka jakość i piękne zdobnictwo tych akurat naczyń mnie zachwyciły.

Neolit na terenach polskich

wtorek, 08 lipca 2008
Co się kryje w morzu

Upały takie, że marzę o popływaniu w po homerycku "ciemnym jak wino" morzu, w którym jednakowoż kryją się najróżniejsze mniej lub bardziej przyjazne człowiekowi stworzenia. Na przykład takie:

Muzeum Archeologiczne w Atenach

trytonessy (po polsku powinno może być: trytonice)

I w. BCE, Muzeum Archeologiczne w Atenach

Luwr

i tryton z młodym Tezeuszem

terakota, 1 połowa V w. BCE, Luwr

23:46, drakaina , Grecja
Link Dodaj komentarz »
piątek, 27 czerwca 2008
Nikopolis

Ponieważ powoli zaczynam już wreszcie myśleć o wakacjach, wspomnienie największego zeszłorocznego odkrycia: miasta Nikopolis w Epirze, założonego przez Oktawiana po zwycięstwie pod Akcjum w 31 BCE nad flotą Kleopatry i Marka Antoniusza (nazwa oznacza "miasto zwycięstwa"). Niesamowite, rozległe ruiny, dające znakomicie pojęcie o rozmiarach antycznych miast. Zbudowane było wedle "obozowego" wzorca miast rzymskich o regularnej zabudowie, z dwiema głównymi ulicami zwanymi cardo (oś pn-pd) i decumanus (oś wsch-zach) jako głównym elementem założenia. Był tu oczywiście odeon, teatr, gimnazjon i stadion. Mury pochodzą z czasów bizantyjskich.

Nikopolis

Nikopolis

Nikopolis
niedziela, 22 czerwca 2008
Frutti di mare

Prezentację jednego z moich bezwzględnie ulubionych tematów, czyli numizmatyki antycznej (bardzo niewdzięcznej do amatorskiej fotografii w muzeach, bo obiekty po pierwsze małe, po drugie zawsze za szybą, po trzecie często dziwacznie oświetlane) zaczynam od zestawu rewersów z przedstawieniami różnych morskich stworów. Na ich podstawie można bardzo często łatwo zidentyfikować miejsce pochodzenia monety, ponieważ poszczególne wizerunki były związane z miastem i stanowiły poniekąd jego znak rozpoznawczy. Co niestety nie znaczy, że nie pojawiały się na emisjach innych miast...

Muzeum Numizmatyczne, Ateny

kraby na monetach sycylijskiego miasta Akragas (po lewej), ok. 490 BCE
i mieszkańców wyspy Kos (po prawej), III-II w. BCE

 Muzeum Numizmatyczne, Ateny

ośmiornica na monecie Eretrii, miasta na Eubei, VI-V w. BCE

Wszystkie monety: Muzeum Numizmatyczne w Atenach

sobota, 14 czerwca 2008
Kudurru

Znów mnie jakoś na Mezopotamię wzięło, nie bez powodu zresztą. Tym razem bardzo ciekawe zabytki - kudurru czyli stele opisujące własność ziemi, służące więc po części jako słupy graniczne, po części zaś jako magiczna ochrona. Na niemal wszystkich występują płaskorzeźby z symbolami solarnymi (Szamasza), lunarnymi (Sina) i astralnymi (Isztar), a ponadto zazwyczaj sceny rodzajowe w kompozycji pasowej. Zabytki charakterystyczne dla późniejszego okresu kasyckiego w Mezopotamii - od XIV w. BCE.

Kudurru, Luwr

Kudurru, Luwr

Kudurru, Luwr

Luwr, Paryż

Tagi: relief
00:38, drakaina , Mezopotamia
Link Komentarze (1) »
środa, 04 czerwca 2008
Kolebka demokracji
Ponieważ dziś rocznica (dziewiętnasta, kto by pomyślał) pierwszych powojennych demokratycznych wyborów w Polsce, dwa obrazki z tego, co pozostało po instytucjach demokracji ateńskiej.

Agora ateńska
Agora ateńska, ruiny buleuterionu (budynku rady) i prytaneionu (siedziby reprezentantów rady, powołanych przez reformę Klejstenesa ok. 508/507 BCE, pełniących miesięczne "dyżury"); powyżej dorycka świątynia Hefajstosa.

Pnyks
Pnyks, miejsce zgromadzeń - mównica
sobota, 31 maja 2008
Cud świata
Z Artemizjonu efeskiego (z którejkolwiek fazy funkcjonowania) nie zostało wiele, ale to, co zostało, daje wyobrażenie o tym, jak piękna musiała być ta świątynia, zaliczana do siedmiu cudów świata starożytnego.

British Museum
British Museum
British Museum
Postacie z dekoracji bębna kolumny nowej świątyni Artemidy w Efezie, której budowa zaczęła się po 356 r. BCE, czyli po spaleniu starszej stojącej w tym miejscu świątyni przez szewca Herostratesa.
British Museum
Tagi: relief
02:54, drakaina , Grecja
Link Komentarze (2) »
poniedziałek, 26 maja 2008
Diadochowie
Obiecani na Scribere... założyciele hellenistycznych dynastii Lagidów i Seleukidów

Ptolemeusz I Soter
Ptolemeusz I Soter (ok. 367-283 BCE, satrapa od 323 i król Egiptu od 305)
rzeźba hellenistyczna III w. BCE

Seleukos I Nikator
Seleukos I Nikator (ok. 358-281, satrapa od 311 i król Persji od 305)
rzeźba rzymska I-II w. CE

Obie rzeźby znajdują się w Luwrze
piątek, 23 maja 2008
Procesja świąteczna
Luwr
 
Zachowany fragment większego reliefu przedstawiający przygotowania do ofiary w świątyni, przedstawiający prawdopodobnie osoby z otoczenia cesarza.
Rzym, 1 ćwierć II w. CE, Luwr 
poniedziałek, 19 maja 2008
Gorgona, "matka" Pegaza

Ponieważ występujący w poprzedniej notce skrzydlaty koń Pegaz narodził się z krwi Meduzy (jednej z Gorgon) zabitej przez Perseusza, oto jeszcze typowy gorgonejon - takie przedstawienia, podobnie jak rozmaitych innych potworów, miały często charakter apotropaiczny czyli odstraszający złe duchy, w związku z czym stanowiły popularny element dekoracji architektonicznej.

Gorgonejon

Brąz z epoki archaicznej

Muzeum Archeologiczne w Atenach

Tagi: mitologia
17:22, drakaina , Grecja
Link Dodaj komentarz »
piątek, 16 maja 2008
Bellerofon i Pegaz
Bellerofon i Pegaz, Luwr
 
Terakota, połowa V w. BCE
Bellerofon prawdopodobnie zamierza się tu włócznią na Chimerę 
Luwr, Paryż 
czwartek, 08 maja 2008
Potnia theron

Skandalicznie dawno nie było nic z biżuterii, więc w nawiązaniu do prezentów urodzinowych przepiękna i bardzo stara (należąca jeszcze do kultury helladzkiej) zawieszka z przedstawieniem Pani nad zwierzętami. Przedstawienie takie jest jednym z najstarszych typów ujęć bogiń związanych z naturą i płodnością, a także polowaniem; spotykamy je w kolejnych kulturach Mezopotamii i wyżyny irańskiej (jako Kybele, Isztar, Anahitę), kulturze minojskiej i mykeńskiej, gdzie głównie utożsamiana jest z Artemidą i Persefoną. Klasyczna religia grecka w dużej mierze gubi to ujęcie, ale jego ślady widoczne są jeszcze w sztuce okresu archaicznego, głównie w VII w.

Potnia theron
Egina, 1850-1550 BCE
British Museum, Londyn

wtorek, 06 maja 2008
Bogini matka

Na ziemię powróciła z Hadesowych podziemi Kora-Persefona, wzbudzając radość swojej matki, Ziemi, która rozkwitła, by latem wydać plony. No, może w długi weekend pogoda nie była bardzo wiosenna (w każdym razie w Beskidach), ale i tak - na powitanie nie astronomicznej, ale pogodowej wiosny, Demeter: ziemia i bogini matka.

Demeter
Późnoklasyczna, koniec V w. BCE, Olint
Muzeum Archeologiczne w Thessalonice

Demeter
Hellenistyczna, III w. BCE
British Museum, Londyn

Tagi: bogowie
17:27, drakaina , Grecja
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 01 maja 2008
Pierwszomajowo

Starożytni zapewne wyśmialiby Marksa z Engelsem, albowiem konieczność pracy fizycznej uważali za jedno z największych nieszczęść, jakie mogły się przydarzyć człowiekowi. Nic dziwnego zatem, że i w ich sztuce więcej jest scen nawiązujących do tego, co ludziom wolnym przystoi: wojny, sportu, sympozjonu. Ale udało mi się znaleźć dwa zdjęcia antycznych "ludzi pracy": sprzedawcy jarzyn i rolnika dojącego kozę.

Sprzedawca jarzyn z osiołkiem, Muzeum Archeologiczne w Thessalonice

Rolnik z kozą, Muzeum Archeologiczne w Thessalonice

Hellenistyczne figurki terakotowe, II-I w. BCE
Muzeum Archeologiczne w Thessalonice

sobota, 26 kwietnia 2008
Rośliny ozdobne

Byłam dziś na targach ogrodniczych i wystawie orchidei, więc jakoś mnie tym razem na roślinne motywy zebrało. Oba zdjęcia pochodzą z Nikopolis w Etolii, miasta założonego przez Oktawiana po zwycięstwie nad Kleopatrą i Markiem Antoniuszem pod Akcjum w 31 r. BCE i rozwijającego się do czasów bizantyjskich. Przylądek Akcjum oddalony jest od Nikopolis o zaledwie kilkanaście kilometrów.

Nikopolis

Nikopolis

23:55, drakaina , Grecja
Link Komentarze (2) »
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 7
O autorze
       Copyright

       

       

        Najlepsze Blogi