czwartek, 31 stycznia 2008
Symposia

Z okazji tłustoczwartkowego obżarstwa kilka scen ze starożytnych uczt - choć nazwa sugeruje raczej wspólne picie, ale pamiętajmy, że było to po pierwsze picie wina (i to rozcieńczanego wodą), po drugie zaprawiane doznaniami estetyczno-intelektualnymi.

Sympozjon
kyliks
kyliks

Płaskorzeźba: Muzeum Archeologiczne, Thessalonika; kyliksy: Muzeum Archeologiczne w Atenach.
PS. Mam nadzieję poprawić w przyszłości jakość zdjęć zza szkła dzięki nowemu aparatowi.

niedziela, 20 stycznia 2008
Przyjaciel człowieka

Pies uważany jest za najwcześniej udomowione zwierzę. Jest też, obok konia, od najdawniejszych czasów zwierzęciem opisywanym w literaturze jako wierny towarzysz i przyjaciel człowieka. W sztuce greckiej przedstawienia psów są dość częste: w rzeźbie, reliefie, malarstwie wazowym. Na początek kilka rzeźb.

Chartowaty

Szczupłe, przypominające nieco współczesne charty psy występują najczęściej, zwłaszcza na wazach.
IV w. BCE, Muzeum w Pelli

Molos

Hellenistyczny wizerunek molosa, który nazwę swą zawdzięcza plemieniu Molosów z Epiru. Molosy były popularne w Rzymie jako psy bojowe. Od molosów wywodzi się większość współczesnych dużych ras psów, wyglądem najbliższe im są mastiffy.
British Museum

ateny

Ten, może ze względu na stopień zniszczenia rzeźby, przypomina nieco swojskiego kundelka.
1 połowa IV w. BCE, Muzeum Archeologiczne w Atenach

piątek, 18 stycznia 2008
Bóstwa opiekuńcze

Temat niezwykle popularny w asyryjskim reliefie architektonicznym. Wielkie lamassu (uskrzydlone zwierzęta z ludzkimi głowami) strzegły bram, natomiast ściany ważnych budynków zdobiono płytami z najróżniejszymi scenami, a również z przedstawieniami skrzydlatych opiekuńczych bóstw.

Luwr

Wizerunki lamassu zazwyczaj posiadały pięć nóg: oglądane z boku miały sprawiać wrażenie kroczących,
z przodu zaś - stojących, rzeźba była zatem dynamiczna i statyczna zarazem.

Luwr

Reliefy z pałacu Sargona II w Chorsabadzie (Dur Szarlukin), koniec VIII w. BCE, Luwr

10:17, drakaina , Asyria
Link Komentarze (5) »
środa, 16 stycznia 2008
Skarby antycznych elegantek (5)

Konieczna jest jeszcze biżuteria: wykonywano ją z niemal wszelkich dostępnych materiałów (metali, kamieni szlachetnych i półszlachetnych, kości, drewna, szkła...) i bardzo różnymi technikami. Najbardziej efektowna jest oczywiście ta złota.

British Museum

Zawieszka egejska z Eginy z motywem Ποτνια Θηρων (Pani Zwierząt), między 1850 a 1550 BCE, British Museum

Ateny

Naszyjniki mykeńskie, ok. XVI-XIV w. BCE, Muzeum Archeologiczne w Atenach

Luwr

Naszyjnik późnoklasyczny, Azja Mniejsza, V/IV w. BCE, Luwr

British Museum

Kolczyki hellenistyczne, III w. BCE, British Museum

Tagi: biżuteria
10:36, drakaina , Varia
Link Komentarze (2) »
wtorek, 08 stycznia 2008
Skarby antycznych elegantek (4)

Czas na perfumy. Przechowywano je w naczyniach o niewielkich rozmiarach i często wymyślnych kształtach, do VI w. produkowanych głównie w Koryncie, który w dużej mierze zmonopolizował handel pachnidłami. Najczęściej spotykane "słoiczki na perfumy" to alabastron (1), aryballos (2-4) i askos (5). Aryballosy miały najrozmaitsze kształty, także figuralne. Dekoracja nierzadko nawiązywała do erotyki.

alabastra

aryballos

aryballos

aryballos

askos

Muzeum Archeologiczne, Ateny

Tagi: ceramika
10:21, drakaina , Grecja
Link Komentarze (1) »
czwartek, 03 stycznia 2008
Skarby antycznych elegantek (3)

Lusterka były najczęściej wykonywane z polerowanych metali i pięknie ozdabiane, często scenami mitologicznymi o zabarwieniu erotycznym.

Lusterko

Zeus porywający Europę jako byk

Lusterko

Zeus uwodzący Ledę pod postacią łabędzia

lusterko

Artemida i Akteon (?)

Muzeum Archeologiczne, Ateny

wtorek, 01 stycznia 2008
Nunc est bibendum

Tym razem co nieco z sympozjonu - czyli naczynia na wino używane na greckiej uczcie.

Wino mieszało się z wodą w kraterze (na zdjęciu czerwonofigurowy krater kielichowy), do picia zaś służył m. in. kyliks (czarka), skyfos (kubek) i kantaros (inna odmiana kubka).

krater

kyliks

skyfos

kantaros

Krater, skyfos i kantaros - Muzeum Archeologiczne w Atenach, kyliks - Muzeum Archeologiczne w Delfach.

PS. Tytułowy cytat pochodzi wprawdzie z pieśni Horacego (I 37) na cześć zwycięstwa Oktawiana nad Kleopatrą, ale wyrwany z kontekstu znaczy tyle, że należy teraz pić, a dalej jest jeszcze o tańcu i jedzeniu - czyli ogólnie radości.

O autorze
       Copyright

       

       

        Najlepsze Blogi